معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام سروش جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام سروش، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. به علاوه، این امکان وجود دارد که شما نام سروش را با دیگر نام ها ترکیب کرده و از این ترکیبات بسیار زیبا و خاص بهره مند گردید. هم چنین استفاده از نام سروش، به دلیل ریشه فارسی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام سروش تا به الان تقریبا 86,715 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
پنجشنبه، 24 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم سروش

جنسیت پسر
نام به انگلیسی sorush
تلفظ نام به انگلیسی “ /soruš/ "
تلفظ به فارسی سروش
افراد دارای این نام 86,715
ابجد 566
ریشه نام فارسی
 

ریشه اسم سروش

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام سروش فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " سروش " تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام سروش به صورت “ /soruš/ " رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام سروش بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام سروش

 
معنی اسم سروش در فرهنگ فارسی عمید:
[مجاز] پیام‌آور. در آیین زردشتی، یکی از ایزدان که مظهر< /a> اطاعت و فرمان‌ برداری از اوامر اهورا مزدا است و به بندگان راه فرمان‌برداری می‌آموزد. (موسیقی) گوشه‌ای در دستگاه ماهور. [قدیمی] فرشته. [قدیمی] جبرئیل. [قدیمی] موکل بر روز هفدهم از هر ماه خورشیدی (سروش روز) است.
 
معنی اسم سروش در لغت‌ نامه دهخدا:
اوستا «سرئوشه». سرئوشه در اوستا بمعنی اطاعت و فرمانبرداری و مخصوصاً پیروی از اوامر خداوندی است و آن از ریشه ٔ اوستائی سرو (سرو) بمعنی شنیدن آمده.
 
معنی اسم سروش در فرهنگ فارسی معین:
فرشته. نام روز هفدهم از هر ماه شمسی. در آیین زردشتی، نماد فرمان‌برداری از اهورامزدا که به امر حساب و کتاب در روز رستاخیز می‌پردازد.
 
معنی اسم سروش در فرهنگ فارسی:
(به مجاز) پیام‌ آور؛ (در قدیم) فرشته‌ی پیام آور، فرشته؛ (به مجاز) پیامی که از عالم غیب برسد، الهام؛ (در قدیم) جبرائیل؛ (در موسیقی ایرانی) گوشه‌ای در دستگاه ماهور؛ (در گاه شماری) روز هفدهم از هر ماه شمسی در ایران قدیم.
 
معنی اسم سروش در ثبت احوال:
۱- (به مجاز) پیام‌ آور؛ ۲- (در قدیم) فرشته‌ی پیام آور، فرشته؛ ۳- (به مجاز) پیامی که از عالم غیب برسد، الهام؛ ۴- (در قدیم) جبرائیل؛ ۵- (در موسیقی ایرانی) گوشه‌ای در دستگاه ماهور؛ ۶- (در گاه شماری) روز هفدهم از هر ماه شمسی در ایران قدیم؛ ۷- (اَعلام) شهرت محمّد علی اصفهانی [قرن ۱۳ هجری] شاعر ایرانی دربار ناصرالدین شاه، ملقب به شمس الشعرا.
 

حروف ابجد  نام سروش

ابجد نام سروش شامل  عدد " 566 " و ابجد وسیط  آن شامل" 14 " و ابجد صغیر  آن شامل" 17 " می گردد.
 

نام های هم آوا با اسم «سروش»

مهرنوش
فرینوش
فرنوش
پرندوش
مهروش
زرنوش
مانوش
سیاوش
کاوش
دانوش
برانوش
دیانوش
داریوش
کیانوش
کیاوش
آرتوش
کاوش
سرور
کوروش
سرور
هوروش
سرفراز
دارنوش
سرایش
چاووش
زاوش
محمدسروش
سراج
 

نام افراد مشهور با اسم «سروش» 

نام کسوت
سروش خلیلی بازیگر
سروش صحت بازیگر
سروش لشکری بازیگر
سروش گودرزی بازیگر
سروش اصفهانی شاعر
سروش رفیعی بازیکن فوتبال
 

خصوصیات اسم سروش

آرامش در همه بعدهای  زندگی کسانی که رنگ اسم آنها نیلی است به چشم میخورد. از خصوصیات این افراد میتوان به هوش بالا و داشتن حس ششم قدرتمند اشاره کرد. همچنین این افراد  علاقه ی بسیار زیادی به کمک کردن به افراد دیگر دارند و تقریبا همیشه به فکر کمک به هم نوعان خود هستند. به علاوه تمامی افرادی که نام آن ها سروش است از توانایی حل مسئله و همینطور آرامش در انجام آنها برخوردار هستند که همین امر سبب میگردد در بسیاری از کارها و تصمیمات خود موفقیت های زیادی را کسب کنند. یکی دیگر از ویژگی های رنگ نیلی در جهان عرفان این است که مخصوص عارفانی می باشد که برای ایجاد شادی و نشاط در میان مردم قدم برمیدارند و در اصطلاح بین مردم دارای شخصیتی دوست داشتنی هستند. با این اوصاف اگر نام سروش را برای فرزند خود انتخاب کنید در واقع میتوانید او را از همان ابتدا فردی موفق و خوشبخت تصور کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.